Sosiaalinen vaikutus

Psykologit ovat käyttäneet vuosikymmeniä tutkiessaan sosiaalisen vaikutusvallan voimaa ja tapaa, jolla se manipuloi ihmisten mielipiteitä ja käyttäytymistä. Erityisesti sosiaalinen vaikutus viittaa tapaan, jolla yksilöt muuttavat ajatuksiaan ja toimiaan vastatakseen sosiaaliryhmän, sosiaalisen roolin tai vähemmistön vaatimuksia ryhmässä. Useimmat meistä kohtaavat sosiaalista vaikutusta monissa eri muodoissa säännöllisesti. Esimerkiksi opiskelija voi muuttaa käyttäytymistään käyttäytyäkseen enemmän kuin muut luokan opiskelijat. Lisäksi meihin vaikuttavat sellaisten ihmisten pyynnöt, joita pidetään hallintovirkamiehinä. Työntekijä seuraa esimerkiksi esimiehensä käskyjä miellyttääkseen heitä. Yksilön toimiin, reaktioihin ja ajatuksiin vaikuttavat esimerkiksi muut ihmiset tai ryhmät. Sosiaalista vaikutusta ovat muun muassa vertaispaine ja vakuuttaminen. Sosiaalisen vaikutuksen voimakkuuteen vaikuttaa ryhmän koko, tilanne, persoona ja sukupuoli. Konformismi on sosiaalipsykologian ilmiö, joka tarkoittaa yksilön mukautumista ryhmään tai enemmistöön. Jos ihmiselle näytetään kuva inhon irvistyksestä ja muut ihmiset ryhmässä kertovat, että kuvassa on vihaiset kasvot, ihmisillä on tapana vakuuttua, että näytetyssä kuvassa on oikeasti vihaiset kasvot. Solomon Asch oli yhdysvaltalainen psykologi ja sosiaalipsykologian pioneeri. Asch tuli kuuluisaksi 1950-luvulla sosiaaliseen paineeseen liittyvistä kokeista, jotka osoittivat, sosiaalisen paineen vaikuttavan ihmisen käsitykseen mikä on oikein ja mikä väärin. Yhdessä hänen kokeessaan kuusi valekoehenkilön sekaan laitettiin yksi oikea koehenkilö. Heille näytettiin neljää erillistä janaa. Yksi janoista oli selkeästi yhtä pitkä kuin ensimmäinen jana. Koehenkilöitä pyydettiin kertomaan mikä tämä yhtä pitkä jana oli. 33% oikeista koehenkilöistä vastasi väärin, koska valekoehenkilöt vastasivat väärin. Vuonna 1958 Harvardin psykologi Herbert Kelman tunnisti kolme laajaa yhteiskunnallisen vaikutuksen lajiketta. ”Vaatimustenmukaisuus” on sitä, kun ihmiset näyttävät olevan samaa mieltä muiden kanssa, mutta pitävät erilaiset mielipiteensä itsellään. ”Tunnistaminen” on sitä, kun joku, jota pidetään ja arvostetaan, vaikuttaa ihmisiin, kuten kuuluisa julkisuuden henkilö. ”Sisäistyminen” on sitä, kun ihmiset hyväksyvät uskon tai käyttäytymisen ja hyväksyvät sen sekä julkisesti että yksityisesti.

Morton Deutsch ja Harold Gerard

Morton Deutsch ja Harold Gerard kuvailivat kahta psykologista tarvetta, jotka johtavat ihmisten mukautumiseen toisten odotuksiin. Näihin kuuluvat tarve olla oikeassa eli informatiivinen sosiaalinen vaikutus ja tarve olla tykätty eli normatiivinen sosiaalinen vaikutus. Informatiivinen vaikutus tulee esiin, kun ihmiset ovat epävarmoja, joko siksi, että ärsykkeet ovat luonteeltaan moniselitteisiä tai koska olemassa on sosiaalisia erimielisyyksiä. On monia syitä, miksi ihmiset sallivat sosiaalisten vaikutusten vaikuttaa heidän ajatuksiinsa ja käyttäytymiseensä. Yksi syy on se, että usein noudatamme ryhmän normeja tullaksemme hyväksytyksi. Jalkapallojoukkueen kannattajat käyttävät vapaaehtoisesti joukkueensa paitoja tunteakseen olevansa osa ryhmää.

Sosiaalisen vaikutuksen tyypit

Normatiivisessa sosiaalisessa vaikutuksessa ihmiset haluavat sopia ystäviensä ja kollegojensa keskuuteen. Tämä yhteensopivuus enemmistön kanssa voi tarkoittaa sitä, että ihmiset seuraavat ystävien joukossa suosittuja muodin suuntauksia, hyväksyvät uskonnollisen ryhmän rituaaleja tai katsovat tiettyä tv-ohjelmaa, koska kollegat keskustelevat siitä. Sosiaalinen vaikutus ja vaatimustenmukaisuus on toinen sosiaalisen vaikutuksen tyyppi. Siinä sosiaalista vaikutusvaltaa on useita muotoja. Yksi tälläisen vaikutuksen tyyppi on vaatimustenmukaisuus, eli kun henkilö hyväksyy muiden mielipiteitä ja käyttäytymistä. Tätä tapahtuu usein ryhmissä, kun yksilö noudattaa ryhmän enemmistön noudattamia sosiaalisia normeja. Käyttäytymisvaatimukset voivat myös vaikuttaa ryhmän jäsenten toimintaan, henkilö käyttäytyy samalla tavalla kuin muut ryhmässä.

Julkinen- ja yksityinen vaatimustenmukaisuus

Julkinen- ja yksityinen vaatimustenmukaisuus: Julkinen vaatimuksenmukaisuus edellyttää, että henkilön käyttäytyminen vastaa toisten odotuksia. Esimerkiksi opiskelija voi kertoa pitävänsä rock-yhtyeestä, koska kaikki hänen ystävänsä kuuntelevat sitä. Tosi asiassa hän ei pidäkkään heidän musiikkista. Yksityinen vaatimuksenmukaisuus tapahtuu, kun henkilö sisäistää ryhmän näkemykset ja hyväksyy enemmistön mielipiteensä omakseen. Esimerkiksi opiskelija kuuntelee rock-yhtyeen musiikkia, josta hänen ystävänsä pitää. Ajan mittaan hän ymmärtää, että hän nauttii myös tämäntyyppisestä musiikista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *